Monday, March 2, 2009

My Personal Story

As Salaamu‘alaykum and peace to all,

A lot of people does not that the way i feel about my life is very bad . I, sometimes could not understand what life is all about, since not much thing that i've done and not much things i can do in my life at this moment.Being growth up in not good environment,having not many friends,has lot of family problems,and had went through quite bad life during my teenage time, my searching for happiness is still there and still continue.Perhaps, what my lecturer say is true, if family is good,the child will always feel happy in the family and when he/she goes outside, he/she will not face any problems since she/he knows, the family is always behind him/her.....
But the different thing happen for those who did not feel happy in the family, perhaps because too much troubles.the children who did not feel happy with the home environment usually will try to find it outside,especially when the mix with friends....and if they choose the wrong friends, they might slip to the wrong direction, involve in social problems.....

that what i went through for the last few years and still continue until now.When i have problem, i don't know where to go and sometimes i just keep inside my heart. i've nothing much in my life,the only thing i've is me,my dreams, my beloved mother and brothers and few friends who really understand who i'm. To tell my problems to my mother is not good idea since my mother herself have a lot of problems and i don't want to burden her anymore.

Alhamdulilah,since few month ago, my blog become a place for me to release my tensions,to tell everything that i've in my heart,from my relationship problem to the family problem.

One of the my friends argued with me, why should i write everything about my life in the blog and let people read.i don't have a good answer for that question. sometimes,i think,it weird to let people know about you. But then i realize , i've no place to go, no place to share my problems....

Oh people, i you like this blog , you can read n comment if u want...n u might inspired and motivated me through the comments....
if don't like, just leave, that's it, no big problems, no big deals.....

Hopefully u understand...

At this moment, my life stood still...

::Written by Faisal
::10:53 p.m
::Monday,March 02, 2009

13 comments:

sharamli said...

u cn share wif me...
he3...

mia sarah hemiza said...

sabarlah..

azhar mohamed said...

tuhan sentiasa bersama orang yang sabar....

ajezahmad said...

Well said.

Aper2 pon, harap bersabar menghadapi hari2 mendatang. Tapi tgk raut wajah ko, tak nampak pon ko sebagai seorng yg ada masalah (although aku x kenal ko sgt pon)?

Aper2 pon, again, harap bersabar menghadapi dugaan.

Chow~

A Peacemaker said...

to sharamli,mek mizah & azhar;
tq2 for the support
sbenarnya tk de ape2 pun, cuma tension sikit semenjak 23 menjak ni....

to Aziz:
muka aku memng nampak tenang,suka semyum....but behind this smiling face, there are many stories...

tq for the comment...

Ricca said...

Buat Faisal..
Actually, dr harituh nak bg comment.. Tapi sekaramng baru dapat peluang.. hehehe..

Faisal, aku rasa, if bout family, kita sama jerr.. Mungkin masalah jer berbeza..

Aku masih ingat kata2 Madam Humaiyah..

"If you don't like what happen to your family now, you should not let it happen to your own family one day.."

Ramai orang cakap kat aku, terima jer keadaan nih..

Tapi, aku suka fight dengan life aku sendiri.. If aku nak sesuatu, aku nak jugak.. Aku akan bagitahu kat family aku, aku taknak macam nih, patutnyer macam tuh.. Aku tak kesah if aku gagal, cuma aku akan kesah if aku tak cuba..

So, i feel that, everything is in our hand to decide and work on who we suppose to be and how our environment is suppose to be..

Just kene kuatkan hati dan berani..

Life is an experiment, try and error.. But in every actions and plans, we must remember Allah..

Don be sad to fail, just be sad if you are fail to try..

Tapi kan.. aku sebenarnya rasa kagum dan cemburu dengan insan2 yang pemalu dan pendiam.. aku selalu merasakan amannyer jadi seperti mereka.. Sedangkan aku dapat tahu, ada di antara mereka pula yang kagum menjadi riuh dan ramai kawan macam aku.. So, it means that sume orang ada kelebihan dalam hidup mereka dan semua orang pun takkan berpuas hati dengan hidup masing2.. That's it. We are human being..

The best thing is, if we feel we should change for a certain part then we change.. If not, feel happy with who we are.. Lagipun, setiap orang unik.. Itu kenyataan..

Orang yang benar2 kuat adalah orang yang benar2 terima dirinya seadanya.. Dan yakin pada diri dan kekuatan yang ada.. Dan orang yang lemah adalah orang yang masih tercari-cari siapa dia patut jadi..

Faisal, if komen aku nih ada cacat cela dan menyinggung hati, aku minta maaf ye.. Mana kata-kata yang kau bleh terima, terimalah.. mana yang tidak, buanglah jauh2..

Aku doakan kau dapat jadi apa yang kau nak jadi... InsyaAllah.. semangatt!!!

A Peacemaker said...

tq to cik ika for d motivatioanl comment...

"Orang yang benar2 kuat adalah orang yang benar2 terima dirinya seadanya.. Dan yakin pada diri dan kekuatan yang ada.. Dan orang yang lemah adalah orang yang masih tercari-cari siapa dia patut jadi.."

mamng betul. apa yg aku cari bukanlah siapa yg patut aku jadi,tapi apa makna idup yg sebnarnya...aku masih kuat untk hidup pd ketika ini adlah dsebbkn adany scebis iman dlm hati...jka tidak, entah apa jadi padaku...

kadang2 jiwa ni terasa betul2 kosng n tertanya2 dngan apa patut diisi,sengalanya tlah dilakukan,solat,read al-quran n etc,but d same feeling goes again and again...

manusia mmang suka berubah n aku pula sdah banyak berubah, cuma kadang2 tu ade ssetengah prkara yg sukar diubah coz it out of my control....

ye ke aku pemalu n pendiam?
aku pendiam kerna aku tak de benda nk cakap bkan sebeb pemalu....
sesiapa yg pernah cakap ngan aku,pasti tahu yg aku sbnarnya suka bercakap...

Anonymous said...

assalamualaikum...
slm pknln wat sume...
sbnrnye mslh tu dtg dr diri sndiri...tutor kte slalu ckp "u is what u wanna be."mslh tu kalu kte pk memg smakin mjd mslh.tp andai kte gabungkan ia bsme redha sbgai dugaan dr Allah y MAHA MENGETAHUI ia adalah mslh y kte mampu tangani,insyaAllah ia akan jdkan kte ummat Muhammad y kuat.
just bear in ur mind,
Allah hnye mnduge hambaNya y mampu utk menangani mslh tsebt.jika x,manusia pasti akan mengatakan Allah itu kejam krn sanggup mmbri mslh kpd hambaNya...
nauzubillah min nushrika bika syai'an na'lamuh...
wslm...

A Peacemaker said...

wsalam to ano..
tq for d comment...
memnag kita akn menjadi spt apa yg kita fikir...
tapi harus dingat yg process kehidupn kita brperingkat2...
ada di satu peringkat dimana kita pada wktu tu sifat2 yg dididik akan akan menetukan siapa kita dimasa hdapan....jadi nk dikatakn,masalh itu 100% daatng dari kita tdaklh betul...

pun begitu, ia bukanlh sesuatu yg bijak untuk nmenyalah masa2 dhlu sbg penyebabkpd siapa anda ari ni..pabila sudah dewasa n matang,anda brtaggngjawab spnuhnya kpd diri anda, jika prlu berubah, brubahlh, wlaupun ia nampak sukar...

entah korng faham ke tak pe yg sya tulis ni?..he..he...

Anonymous said...

slm.. umm, xslh kalo kita tulis benda yg personal kt blog.. tp kena la ada batasnyer, tol x? jgn smpi cerita aib sndiri sdh.. kn kn..

btw, akak phm ape yg faisal tulis 2.. akak sndiri pnh rasa hidup ni, mcm xde sesapa pon.. tp, sntiasa ingt bhwa Allah sntiasa brsama ngn kita..

xpernah sedetik pon Dia tinggalkn kita, melainkn kita la yg slalu lalai & lupakn Dia (pesanan utk diri sndiri jgk ni)..

jd kalo faisal rasa no where 2 go, xde tmpt utk luahkn perasaan, mngadulah kpd Dia.. buat solat mlm ke.. insyaAllah, hati akn jd tenang & kita akn jd lebih berani utk mghadapi hidup ni walopon seorg diri..

harap faisal tabah ye! (^^,)

A Peacemaker said...

wsalam to hamiweerae..
aduh.....nampaknya ramai yg salah faham pe yg saya tulis ni..lain yg saya tulis lain orng faham....
pe pun, saya rasa pe saya tulis tidak pula mengiabkn diri sndri..jarang sakali saya menulis susuatu yg brkaitn ngan diri sndriri....kbanyakan tntang benda2 lain yg ornag mngkin tak tahu sangat...tujuan utama blog ni bukan cerita personal tapi lebih kepada untuk memeberitahu@ menyampaikan ilmu...itu sbnranya..samapaikanlah ilmu wlaupun satau huruf..
betul x?betul x?

Anonymous said...

eh, kamu mcm slh fhm plk dgn ape yg akk tulis.. akk xmksdkn ape yg kamu tulis 2 aib.. xde la, biasa je yg kamu tulis 2.. mtk maaf bbyk kalo ape yg akk tulis mnyinggung kamu yer.. huhuuuu..

all the best!

A Peacemaker said...

oh,ye..ye..sya faham tu...
sori ye kak?
he..he....