Saturday, March 7, 2009

Bahan Buangan Pun Berguna

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua

Moga-moga sentiasa sihat hendaknya dan sentiasa diberkati Allah .Dan harap-harap sentiasa tabah dalam menghadapi hari mendatang yang penuh dengan cabaran.

Beberapa minggu kebelakangan ini, sentiasa sibuk dengan kehidupan pelajar.Sibuk dengan assignment, project and quiz yang datang saban minggu betul-betul memenatkan dan kadang-kadang saya sengaja menyibukkan diri sendiri.Tapi, alhamdulilah, berkat kesungguhan dan kesabaran, segala-galanya dapat ditempuh dengan tenang .

Semalam, baru saja habis seminar presentation. Memang agak gementar juga,memandang saya jarang sekali bercakap dihadapan orang ramai. Dengan permulaan yang agak terketar-ketar dan jantung yang berdenyut kencang, akhirnya berjaya juga dihabiskan. Tapi tak tahu, rakan-rakan faham atau tidak apa yang saya cakapkan terutamanya Bahasa Inggeris saya yang agak lintang pukang.

Untuk presentation semalam, tajuknya ialah bioconversion of Palm oil Mill Effluent(POME) to the Fermentable Sugar atau pun dalam bahasa melayunya penukaran bahan buangan cecair kelapa sawit, Pome kepada fermentable sugar, iaitu sugar yang boleh ditukar kepada alkohol. Di bawah supervision Prof Ismail, berjaya juga kita orang siapkan walaupun buat kerja pada saat-saat akhir.

Tentang POME , sebenarnya ia salah satu dari bahan buangan dari kilang kelapa sawit. Bahan buangan kelapa sawit dibahagi kepada dua,pepejal dan liquid. Pepejal terdiri dari sabut kelapa manakala cecair itulah yang dipanggil POME.

Jadi , macam mana mana nak dapatkan Fermentable Sugar ?

Sebenarnya semua bahan buangan pertanian termasuk risk husk(batang padi), sugar cane dan lain-lain mengandungi bahan organik yang dipanggil lignocellulose. Lignocellulose terdiri daripada tiga komponen iaitu cellulose, hemicellulose dan lignin.

Susunan strukturnya pula agak menarik. Ditengah tengah adalah glucose, yang dikelilingi oleh hemicelluloses manakala lapisan luar adalah Lignin. Daripada ketiga-tiga bahan ini, hanya cellulose saja yang boleh ditukar kepada fermentable sugar, glucose.

Process menukarkan cellulose kepada glucose melibatkan enzyme celulase. Jadi untuk membolehkan prosess berlaku,cellulase perlu melalui lignin dan hemicelluloses sebelum boleh menukarkan cellulose kepada glucose.

Tapi process ini agak sukar memandang struktur Lignin agak keras. Jadi lignin perlu dipecahkan dulu untuk memudahkan process pemecahan cellulose kepada glucose oleh enzyme Cellulase.Disinilah letaknya peranan Preatreatment process dengan tujuan untuk memecahkan atau melonggarkan struktur lignin.Sebenarnya, tanpa preatreatment, process penukaran masih boleh berlaku tetapi akan mengambil masa yang lama memandangkan enzyme cellulose terpaksa menembusi struktur lignin yang tebal.

Selepas pretreatment, process penukaran cellulose boleh dilalakukan, yang dipanggil Enzymatic Hydrolisis. Sebenarnya,enzyme Cellulase terdiri daripada tiga jenis enzyme Endocellulase, Exocellulase and Cellobiase(beta-glucosidase)

Endocellulase menukarkan Cellulose (dalam bentuk crytal) kepada cellulose, Exocellulase menukarkan cellulose kepada cellobiose manakala cellobiase menukarkan cellobiose kepada dua molekul glucose.

Apa yang cuba saya nak terangkan disini ialah bagaimana dahulunya bahan buangan hasil pertanian yang tidak berguna kini mempunyai perbagai kegunaan hasil daripada perkembangan pesat dunia sains. Nak ditunjukkan kat sini bahawa setiap sesuatu itu pasti ada gunya kepada kehidupan.

Jadi, jika bahan buangan ada gunanya, apatah lagi kita manusia, sudah pasti lebih berguna .Cuma yang perlu dilakukan adalah mencari dan membina potensi diri.Menghargai diri sendiri dahulu sebelum kita mengharapkan orang lain menghargai diri.Fikir-fikirkan……

p/s:Nampak macam tak ada kaitan je POME dengan nasihat tu? Entah, saya pun tak tahu.


::Written by Faisal
::4:52 p.m
::Saturday,March 07, 2009

No comments: