Monday, March 16, 2009

Jangan Cari Alasan

“Kadang-kadang saya menitiskan air mata sebab kakak (panggilan keluarga kepada Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal, gambar) terpaksa berpuasa sebab tidak ada wang untuk beli makanan.

“Tetapi alhamdulillah, kakak memahami keadaan keluarga. Malah kakak menjadikan ibadah itu sebagai rutin pada setiap hari Khamis dan Isnin sejak berumur 12 tahun.”

Mahu saja saya menitiskan air mata tatkala baca berita di atas. Cerita tentang hidup seorang gadis berusia 18 tahun yang tidak mahu mengalah dengan hidupnya. Semua kepayahan dilaluinya dengan tabah dan menerimanya sebagai cabaran untuk berusaha dengan lebih keras.Dia tidak tengar menjadikan kemiskinan sebagai alasan untuk tidak belajar. Malah kemiskinanlah yang membawa hidupnya sehingga berjaya mendapat 19A1 dan 1A2 sekaligus menjadi pelajar terbaik di Malaysia. Itulah dia Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal,gadis dari Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Arab Maahad Muhammadi (Perempuan).

Rasa bangga dan sedikit terharu yang datang dalam jiwa saya ini adalah kerana apa yang dilaluinya hampir sama dengan kisah hidup saya di zaman remaja dulu.Pernah ke sekolah tanpa membawa wang selama berbulan-bulan lamnya,kadang-kadang balik ke sekolah,tiada apa yang hendak di makan malah adik, Lehud pernah menangis lantaran terpaksa memakan maggi dengan nasi selepas penat pulang berkayuh basikal.Tapi itu semua tidak menjadi halangan buatnya, dan sekarang dia sudah pun disekolah menengah dengan bantuan penuh kerajaan setelah cemerlang dalam peperiksaan.

Setiap kali saya melihat penderitaan orang-orang yang miskin serta tidak mempunyai hidup yang teratur, saya akan terus mengimbau masa silam. Pernah satu ketika, tatkala menonton tv tentang penderitaan rakyat Palestine, saya terpaksa menoleh pandangan kearah lain, tidak sanggup melihat keadaan mereka yang hanya makan sekadar roti dan minum air tidak berih yang terdedah kepad penyakit. Pernah juga , ketika tengah makan tengah hari,saya menolak makanan ke tepi kerana terkenangkan masa lampau dan keadaan keluarga di kampong. Tatkala saya sedap menikmati hidangan nasi ayam dan jus epal ,apa agaknya yang ibu dan adik-adik saya tengah makan?

Di rumah saya pula tidak ada apa sangat.Yang ada hanyalah sebuah tv yang dibeli dengan harga RM 300 dan sebuah radio usang yang masih lagi berfungsi dengan baik. Tiada peti ais untuk menyejukkan makanan, tiada sofa untuk tetamu. Tetamu-tetamu yang datang terpaksa duduk di atas lantai beralaskan tikar. Bilik tidur pula dipisahkan bukanlah dengan dinding kayu,apatah lagi konkrit,tetapi hanyalah beberapa buah almari yang diambil dari sebuah sekolah asrama secara percuma. Setiap kali saya pulang, tiada tilam empuk buat tidur. Tapi hanyalah sebuah tikar buat mengalasi badan. Sewaktu hari keraian seperti hari raya, rumah pasti sesak,semuanya akan pulang termasuklah saya , lehud dan seorang lagi adik perempuan yang tidak tinggal dengan kami sejak kecil.

Jadi, cerita kecekalan dan kegigihan Nik Nur Madihah sedikit sebanyak menyebabkan saya terkenangkan kembali hidup saya. Ceritanya hampir sama. Cuma yang bezanya, dia cemerlang,saya pula, keputusan SPM hanya cukup-cukup untuk ke universiti.

Berbaloikah?


Hazlin Hassan dalam NST menulis;
But while many look to their success for inspiration, opinions remain divided over how successful they really are, and if the craze over scoring a string of As should be encouraged.

Critics say the scramble for As is unhealthy, and they point out that academic qualifications alone do not quarantee success and that there is more to being a genius than a string of As.


Beliau menambah;
Some think that the government should limit the number of subjects that students can register for, to make more time for extra-curricular activities and to develop soft skills like teamwork.

Jika kita melihat kembali, pelajar-pelajar yang cemerlang kebanyakan datang dari keluarga yang tidaklah sesusah Nik Nor Madihah.Kebanyakan mereka mempunyai kekuatan kewangan yang agak baik dan menjadikan tuisyen berbayar untuk meningkatkan prestasi pelajaran.Dalam kisah gadis ini,dia tidak sangat mempunyai apa-apa. Bapanya hanyalah seorang nelayan manakala ibunya pula merupakan pencuci.Jadi, salah satu cara untuk melepaskna diri keluar dari kesusahan hanyalah dengan belajar .Walaupun mungkin kejayaan dia dipertikaikan kerana selain pelajaran,aspek lain juga perlu dititikberatkan, tetapi sebagai seorang yang tidak punya apa-apa,adalah wajar baginya menggadaikan masa terlibat dengan actiiviti-activiti lain?Adakah wajar baginya untuk menghabiskan masa dengan aktiviti-aktiviti lain yang jika pun cemerlang tidak akan sangat membawanya keluar dari kesusahan?

Tidak wajar bukan?

Jika anda berada dalam sebuah bilik yang gelap dan mempunyai hanya satu pintu untuk keluar, sudah tentu anda akan berusaha dengan gigih untuk membuka pintu itu. Jika tidak ,anda akan terus berada di dalam kegelapan buat selama-lamanya.

Beliau menambah lagi;
But others, including parents, believe that the environment has become so competitive that they have no choice but to encourage the children to cram in as many qualifications as they can, in order to have the upper hand, when it comes to applying for scholarships, university places and later on, jobs.

I expect impressive qualifications such as 20 1As would certainly open more doors for you than if you'd only scored a string of mediocre Bs or Cs. Hence the dilemma facing parents and students today, over whether they should jump on the bandwagon at the risk of sacrificing their childhood and youth.


::Written by Faisal
::11:01 p.m
::Monday,March 09, 2009

10 comments:

Setelus Hati Zinnirah said...

erm... kesusahan itu sbnrnye mengajat kita erti kesabaran n gigih tuk berusaha dan menjadi yg lebih baik dr hari ni tau...
sabar ek dik.. akak pun dulu susah sgt jgk.. InsyaAllah.. Allah lebih mengetahui rahsia-Nya.. :)

A Peacemaker said...

ha...ha....
entry ni bkannya tentang kesedihan tapi tentnag semangat la...
sama ada kita susah @ senang tdak sangatlah pnting, yg pentng bagaimana kita mendepani hari2 yg mendatang..
spt kata kawan saya, hidup bukanlah sangat tntang kejayaan, tapi lebih kepada ksabaran.
kesabaran n kecekalanlh yg akan membawa kpd kejayaan...

Anonymous said...

salam ziarah

kite pon tumpang bangga dgn kejayaan adik nik itu... moga2 smgt dia utk berjaya menjadi inspirasi buat sume yg ingin berjaya... susah bkn sbb utk mengalah dan kalah.. :)

shahadah said...

salam faisal. citer dia yg sama tu ngn kisah hidup awk ke? memang kesusahan itu mengajar erti ketabahan dan sabar kan? insyaallah. so, kita pn mesti berusaha. especially untuk ummah dan Islam (^_^)

A Peacemaker said...

to shahadah..
ye la cita saya la tu...
he..he...

Qurrata 'Ayun said...

salam alaik.

lamanye x drop kat blog ni. How r u? :)

My mum told me bout this post (I showed her this blog a couple of months ago). And really, its so interesting.

It just made me think that if we feel that we are the unluckiest person, rmmba, there are unluckier people out there. huhu

NNM.

A Peacemaker said...

wslam to princess nur...
alhamdulilah fine..
tq for d comment

mmang benar, de lbih ramai lagi orng yg x brnasib baik kat dunia ni..

pada saya ape yg lebih penting adalh bagaimana kita menghdai idup ini n bergerak maju ke hadpan..

x de gunanya kalu asyk mengenng nasib tanpa brusaha..

mia sarah hemiza said...

tak tau nak kata ape,
tp memang sokong kesusahan menjadi pemangkin kpd kejayaan..

A Peacemaker said...

to cek mizah...
tak tahu nak kata pe..?
sape suruh kata...type sudah....
he...he...

HAJAR said...

ya Allah.. sangat menyentuh perasaan...