Friday, September 19, 2008

Semangat Yang Hilang

As Salaamu 'alaykum and peace to all,

Entah kenapa sejak dua tiga menjak , saya betul2 hilang semangat...hilang semangat untuk hidup..hilang semangat untuk belajar...dan untuk segala-galanya..
Di dalam kelas pun,saya sudah tidak lagi duduk dihadapan, lebih gemar duduk dibelakang. rasa saya sudah kembali kepada sikap saya yg dahulu.soalan midterm yang dijawab untuk bebrpa subjek beberapa minggu lepas agak tunggang langgang dan inilah yang paling membuatkan saya betul2 rasa tak semangat.setelah berhempas pulas menghafal n study, tiba2 dalam exam , blurr, terlupa segala2 nya....huuhh.......
dan kepala saya betul2 sakit memikirkn banyak benda yang kadang2 tak sepatutnya difikirkan..tentang masalah politik yang masih tk berkesudahan(hampir setiap hari saya baca berita online; utusan,b harian, the star,harakah daily, malaysiakini.com-semua masalah politik ni betul2 membuatkan hati saya tak tenang),memikirkan tentang hidup saya , tentang perasaan saya yg kadang2 resah, tentang ketidakbolehan saya mencari sesuatu yang mampu membuatkan saya gembira.

sebelum puasa , sempat saya pulang untuk beberapa hari ke kampung menjenguk ibu yang baru saja keluar dari hospital.walaupun dah keluar hospital, tapi ibu masih lagi tak sihat, tangan kirinya masih tk leh gerak. kata doctor , sendi tangannya terkeluar sikit.Tapi saya rasa doctor memang agak teruk, lepas dah keluar, baru la dia cakap yang ibu perlukn pembedahan untk masukkan besi. memadangkan ibu tk ada duit and procedure untuk claim insurance pula agak complicated,jadi pembedahan terpaksa dibatalkn. now, ibu bergantng kepada perubatan traditional untuk nak pulihkan balik tangannya...tapi benda yang paling sedih ialah sikap father n brother yang nmpak seperti tak ambik kisah sangat. n last week, saya dapat berita yg memang agak meruntuhkn semangat saya, diorang buat perangai lama lagi,dan ibulah yang terpaksa menaggungnya.

saya betul2 rasa tak bersemangat ketika ini. masalah dikampung yang dah berlarutan beberapa tahun, keadaan ibu yang nampak semakin tidak larat,keadaan saya yng kadang2 rasa betul2 low self esteem,rasa yang saya tidak mempunyai kawan, yang kadang2 rasa diri ni tidak cukup hebat n baik, justeru membuatkan rasa agak tertekan .dan yang paling saya gelisah , ketidakbolehan saya untuk bergaul dngan baik dengan orang disekeliling sehigga saya selalu menganggap yg orng tidak menyukai saya termasuklah sisters dalam kelas yang rasa memang memandang negatif terhadap saya.

apa2 pun dalam keadaan tk semangat ni, saya perlu terus hidup.perlukan kuatkan semangat, tabah menghadapi hari2 muka yang belum pasti, kena selau berfikiran positif dan selalu ingat yang Allah akan sentiasa menolong hamba2nya. minggu depan ade presentation and assignment yang perlu disiapkan. dan paling penting tentulah quiz envirnmental and transport phenomena. lepas raya lagi banyak benda yang perlu disiapkan.


ya Allah, berikanlah aku sedikit kegembiraan untuk menghapuskan kesedihan dan kekecewaan yang menyeliputi hatiku ini.

Go..go..go..Faisal


::by Faisal
::12:58
::Saturday, September 20, 2008

7 comments:

ABU IFFAH said...

Al-Baqarah 153:

"Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar."

May Allah helps you my dear friend:)

ayu_ana said...

salam..LA TAHZAN..Allah tidak menguji hambaNya melainkan sesuai dengan kemampuan hambaNya..

F. said...

hang on there...
this is how the real life is. macam sinusoidal..

take care :)

A Peacemaker said...

salam n peace to all of u..
thanks for all the inspirational comments..
may ur comments help me...he..he..
for ana....ur new blog entry is very nice ha....?
hmmmmm........

Ainsya said...

Salam Alayk,saudara..

Jgnlah bersedih, kerana kesedihan hnya akan m'buatmu lemah dlm beribdh,mls untuk berjhd, ptus hrpn, dan hanya akan mmbuatmu jd pesimis.

Jgn bersedih, krn kesedihan itu akar penyakit jiwa dan penybar keraguan & kebingungan.

Jgn bersedih, krn kta ada Al-Quran, ada doa, ada solat,ada perbuatan baik, ada amalan yang memberi manfaat.

Jgn bersedih, dan jgn menyerah kepada kesdihan dgn x melakukn apa2 aktiviti. Solatlah, bertsbihlah, bclah, menulislah, bkerjalah, bersilaturrahimlah dan merenunglah..

"Berdoalah kpdKu, nscaya akan ku perkenankan bagimu" ( Al-Mu'min:60)

Wslm..

ayu_ana said...

hmm..amik yg baik dari entry tu =)

Siti Rogayah Bahari said...

salam..
kuat ya saudara seislam ku..
masa2 yg masih berbaki ni, jgn jadikan kelemahan diri sbg penghalang utk berbakti pada bonda tercinta..

..bintubahariyah..