Saturday, November 9, 2019

Membaca: Motivasi dan Kaedah oleh Dr. Zaini Ujang

Kulit hadapan buku


Alhamdulillah, saya selesai membaca buku Dr. Zaini Ujang, Membaca: Motivasi dan Kaedah. Saya antara orang terawal mendapatkan buku ini melalui pra-jualan di laman sesawang Dr. Zaini Ujang. Oleh sebab itu, buku yang saya terima ditandatangi oleh Dr. Zaini Ujang dengan dakwat emas.

Tandatangan penulis dengan dakwat emas

Ini adalah buku pertama yang berkaitan dengan kaedah dan tatacara membaca yang pernah saya baca. Selama bertahun-tahun saya menjadikan membaca sebagai hobi, tidak pernah saya ambil tahu tentang teknik membaca dan cara meningkatkan tahap kecekapan dan kefahaman membaca. Yalah..membaca, baca sajalah. Apa susah kan.

Usai membaca buku ini, baru saya tahu yang ada teknik dan cara untuk kita menjadi pembaca yang effektif dan pada masa yang sama kualiti dan kefahaman bacaan tidak berkurang. Malah akan meningkat sekiranya dilatih.

Dalam buju ini, penulis menerangkan tentang budaya pembaca dalam masyarakat malaysia dan perbandingan dengan masyarakat maju yang lain contohnya masyarakat jepun dan eropah. Kemudian, penulis membawa tentang kepentingan membaca, mitos-mitos membaca, jenis-jenis bacaan seperti buku, novel dan majalah dan yang paling penting objektif membaca.

Juga diterangkan waktu sesuai membaca berdasarkan objektif-objektif membaca. Contohnya, anda boleh saya membaca buku yang santai seperti novel ketika menunggu kedatangan bus. Tapi keadaan tersebut mungkin tidak sesuai untuk anda menbaca buku-buku yang berat yang memerlukan berfikir dalam keadaan yang tenang.

Seterusnya, penulis menjelaskan teknik-teknik membaca berdasarkan kepada jenis bahan bacaan. Pada saya, inilah bahagian dalam buku ini yang penting kerana ia akan menentukan betapa effektif dan berkualiti pembacaan kita. Yalah, sebagai peminat buku, saya semestinya mahu menghabiskan buku dengan cepat dan pada masa yang sama memahami apa yang dibaca. Penulis juga tidak lupa untuk mengajak pembaca menyertai kelab-kelab membaca seperti Malaysia Book Club untuk mengembangkan pemikiran dan berkongsi pandangan dengan orang lain. Penulis juga menyarankan agar pembaca menjadi penulis bagi mengembangkan dan menyumbangkan idea kepada masyarakat.

Bahagian yang paling terkesan kepada saya ialah bahagian dimana penulis menerangkan kepentingan membaca. Salah satunya ialah membaca memberi petunjuk kehidupan dan membuat anda rasa gembira. Dan ini ialah salah satu sebab kenapa saya suka membaca sejak di zaman sekolah sehingga sekarang. Ia menjadi petunjuk dikala saya kehilangan arah tujuan dan membuat saya rasa gembira dikala saya keseorangan.

Kulit belakang buku

Jika anda memang menjadikan membaca sebagai hobi, buku ini memang perlu anda baca bagi meningkatkan kualiti bacaan dan mengembangkan potensi diri anda.


Relaxslah!!!
A Peacemaker
Pulau Pinang
09 November 2019
10:26 pm

No comments: