Tuesday, March 29, 2016

Kursus Competent Person CePIETSO (PCP)

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Saya baru sahaja kembali dari Lembah Kelang selepas menjalani kursus competent Person CePIETSO minggu lepas. Untuk yang tidak tahu, CePIETSO adalah ringkasan untuk Certified Environmental Professional in the Operation of Effluent Treatment System (Physical Chemical Processes). Secara ringkas, kebanyakan kilang-kilang menghasilkan sisa bahan buangan cecair dan ia mengandungi bahan-bahan merbahaya yang boleh mengancam alam sekitar dan manusia. Jadi, ia tidak boleh dilepaskan terus ke dalam sungai, sebaliknya perlu dirawat terlebih dahulu. Jadi, prosess merawat air buangan itu menggunakan sistem tertentu yang memerlukan orang terlatih yang dapat memastikan sistem rawatan menepati standard yang ditetapkan undang-undang.

Buku Panduan Self-Regulation

Kursus ini selama lima hari diikuti oleh peperiksaan pada hari sabtu. Namun, ini semua hanyalah permulaan kerana selepas keputusan peperiksaan dikeluarkan dalam masa dua bulan, Field Training Report (FTR) perlu dilakukan selama enam bulan dan dihantar kepada pihak EiMAS sebelum dipanggil untuk interview.

Secara kasarnya, sebagai seorang graduan biochemical engineering, apa yang dipelajari selama 5 hari itu tidaklah asing buat saya. Semasa di univesiti dahulu, ia merupakan antara subjeck yang perlu diambil. Tetapi disebabkan sudah 5 tahun meninggalkan universiti, saya hampir lupa sebahagiannya.

Pembelajaran dalam kelas
Kursus ini dianjurkan oleh Enviro Academy dan berpusat di Kota Kemuning, Selangor. Pada hari pertama dan kedua, pembelajaran lebih kepada pengenalan kepada undang-undang yang berkaitan dengan alam sekitar khususnya IETS (Industrial Effluent Treatment System) dan pengenalan kepada pelbagai kaedah rawatan air secara fizikal dan kimia.

Hari ketiga dan keempat, kami berada dimakmal, menjalankan ujikaji seperti Jar Test, BOD, COD, chromium dan ujian-ujian untuk mengesan bahan-bahan merbahaya lain di dalam air. Hari kelima, kami diajar tentang penggiraan dan penggunaan excel untuk memudahkan pemantauan IETS.

Jar Test


Pemandangan luar tingkap dari bilik hotel saya
Oleh kerana kursus ini mengambil masa enam hari, saya menyewa hotel tidak jauh dari tempat kursus. Hampir setiap hari saya berjalan kaki ke tempat kursus yang mengambil masa kira-kira 5 minit. Sarapan, makanan tengahari dan petang disediakan oleh pengendali kursus tersebut iaitu, Enviro Academy.

Pada hari terakhir, peperiksaan diadakan. Peserta dikehendaki menjawab 100 soalan objektif dalam masa dua setengah jam. Walaupun soalan objektif, markah lulus adalah 70%. 30% datang daripada assignment yang dihantar dan selebihnya daripada peperiksaan. selepas peperiksaan, kami diberikan sijil kehadiran oleh Dr. Sham dalam satu acara yang ringkas. Kami turut berpeluang bergambar beramai-ramai.

Walaupun kursus pendek, tetapi ia penuh makna. Banyak perkara yang saya belajar terutamanya dari teman-teman yang datang dari industri yang berlainan dan menggunakan IETS yang berbeza. Terima kasih kepada syarikat saya kerana memberi kepercayaan dengan menghantar saya ke kursus ini.

Kursus ini adalah antara langkah-langkah yang sama ambil untuk melengkap diri saya dalam profession yang saya ceburi. Selain kursus ini, saya sudah lulus kertas 1, 2 dan 3 peperiksaan SHO dan masih menunggu keputusan kertas 4 bagi peperiksaan yang sama. Insya-Allah, hujung tahun ini saya mungkin akan menghadiri kursus Certified Environmental Professional in Schedule Waste Management (CePSWaM).

Profession dalam bidang Safety, Health and Enviroment tidaklah mudah seperti dianggap kebanyakan orang. Banyak perkara yang perlu difahami dan memerlukan komitment yang tinggi. Apapun saya tekad untuk meneruskan profession ini sehingga menjadi competent.

Doakan saya.


Relaxlah!!!
29 March 2016
11:00 pm

235 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 235 of 235
A Peacemaker said...

Waalaikumusalam Hanafiah,

Sila lihat inbox email anda. Ringkasan CEPIETSO(PCP) telah dihantar. Tapi itu format 2016. Sekarang tak pasti format masih sama atau dah berubah. Diharapkan ia sedikit sebanyak membantu anda.

"Untuk makluman tuan, saya adalah pemegang SHO competent. Adakah boleh saya pegang 2 competency pada masa yg sama?.." - Tiada masalah, malahan ia bagus untuk kerjaya awak. Kalau ada peluang, ambil juga competency2 yang lain. selamat berjaya!!!

Terima kasih
A Peacemaker

Anonymous said...

Assalamualaikum tuan.

Bolehkah tuan berkongsi modul ini dengan saya sebab saya akan dihantar untuk menghadiri training PCP and BP. Terima kasih.

Email: itssyuhadaaa7@gmail.com

A Peacemaker said...

Waalaikumusalam Syuhada,

Sila lihat inbox email anda. Ringkasan CEPIETSO(PCP) telah dihantar. Tapi itu format 2016. Sekarang tak pasti format masih sama atau dah berubah. Diharapkan ia sedikit sebanyak membantu anda. Untuk BP saya tidak buat ringkasan sebab saya tidak pernah masuk kelas.

Terima kasih
A Peacemaker

Anonymous said...

Hi admin, boleh emailkan module training CePIETSO PCP, Tip exam dan contoh field report? sya berhasrat untuk ambil training ni. email saya michelleslan31@gmail.com
Thank you.

Alif said...

Salam
Boleh tak nk tgk modul cepietso
allepaziz@yahoo.com

zul said...

Assalamualaikum, boleh saya dapat dapatkan module course ini juga? saya perlu study. akan sertai kursus cepietso tidak lama lagi. terima kasih. email saya di zulazfar686@gmail.com

Hanif Hussin said...

Assalamualaikum tuan, boleh x emailkan module dan format FTR krna sya bkal mnduduki kursus ini tdk lma lagi. Sya hrap tuan dpt membantu sya utk persiapan awal sblum hadir ke kursus. Dgn ini sya sertakan email: hanifhussin95@gmail.com dan kerjsma tuan amat sya hargai. Sekian terima kasih

A Peacemaker said...

Waalaikumusalam Alif, Zul, Hanif and Hi Michelle,

Sila lihat inbox email anda. Ringkasan CEPIETSO(PCP) telah dihantar. Tapi itu format 2016. Sekarang tak pasti format masih sama atau dah berubah. Diharapkan ia sedikit sebanyak membantu anda.

Terima kasih
A Peacemaker

said...

Hi,
Minta encik sharekan CEPIETSO(PCP) module
boleh ?
Email saya : wahhock8775@gmail.com

Terima kasih banyak.

Matyie said...

Tq tuan for sharing

Bole share dengan sy module CEPIETSO

mohdfikri6111@gmail.com

A Peacemaker said...

Hi Wah Hock and Salam Mohd Fikri,

Sila lihat inbox email anda. Ringkasan CEPIETSO(PCP) telah dihantar. Tapi itu format 2016. Sekarang tak pasti format masih sama atau dah berubah. Diharapkan ia sedikit sebanyak membantu anda.

Terima kasih
A Peacemaker

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan
Mohon share module /ringkasan/soalan2 pada saya.. Bagi memudahkan urusan kursus saya nantiTerina kasih email abm.addrus@gmail.com

A Peacemaker said...

Waalaikumusalam En. Hanafiah,

Sila lihat inbox email anda. Ringkasan CEPIETSO(PCP) telah dihantar. Tapi itu format 2016. Sekarang tak pasti format masih sama atau dah berubah. Diharapkan ia sedikit sebanyak membantu anda.

Terima kasih
A Peacemaker

SpeedJeff said...

saya baru saja ceburi dalam bidang Scheduled waste dan kilang saya ada WWTP,
saya bercadang mengambil CEPIETSO selain daripada CEPSWAM.
Kalau boleh, minta emailkan module training untuk saya.
email= jeffrey_8422@hotmail.com

Ribuan Terima Kasih

Willie said...

Just attend the training. 6 days training included exam day for PCP and BP. Module will be provided by trainer. During training, there have daily asignment and half day exam need to complete based on training session and information/ module provided. The on field report need to complete witin 1 year maximum based on your current situation at your actual wastewater activities Note :
1-No need to get info or copy module from earlier personnel. Prepare yourself mind and heart.
2-ensure understand your wastewater plant condition or current situation will be the bonus information during training session.

A Peacemaker said...

Dear Jeff,
Sila lihat inbox email anda.

Dear Willie,
You are right. But there might be some participants that not come from this background/familiar with this and will find difficulties later. Since they ask, I'm just giving them the brief ideas on what going during the class. Hope, those people have some idea about it.

Thank you
A Peacemaker

Arif said...

Assalam Tuan, Saya berminat nak belajar tentang cert ni dan boleh ke tuan share dekat saya module dan FTR sebagai pendedahan awal untuk saya.

Email: arifilmam94@gmail.com

en.azman said...

Assalammualaikum tuan. boleh tak tuan kongsikan modul cepeitso pcp pada saya sebab saya nk ambil kursus ini december ini.. terima kaseh.

en.azman said...

email saya: iman2syahadah@gmail.com

Anonymous said...

Assalammualaikum,
boleh saya dapatkan notes @ apa2 module berkaitan CEPIETSO PCP?
Email: sitikhaleeda80@gmail.com

Terima kasih

Norbert said...

Salam sejahtera Tuan

Saya ingin bertanya apakah perbezaan antara CePIETSO (PCP) dengan CePIETSO (BP)

Kalau tidak keberatan, izinkan saya untuk dapatkan email tuan untuk pertanyaan yang lain.

Sekian, terima kasih

Anonymous said...

Assalamualaikum En. Faizal,boleh minta izin En. hantarkan ringkasan topic/module di email saya
rafiqqah@gmail.com. Terima kasih

Anonymous said...

Salam sejahtera tuan,

Boleh tak share module & nota ringkasan kursus CePIETSO, saya cadang untuk ambil kursus ini pada tahun depan.

Email saya : rajiv.sokanathan@polycore.com

wk said...

Salam tuan..
boleh tak tuan emailkan module untuk training ni. Saya akan ambil training CEPIETSO(PCP) bulan mac ini. Saya harap sangat tuan dapat membantu .
E-mail saya w.k.ooi_88@hotmail.com

ribuan terima kasih.

Dr Macho said...

Salam tuan..boleh tak tuan emailkan module untuk training ni. Saya akan ambil training ni tahun depan . saya harap sgt tuan dapat membantu . E-mail saya jutavet@gmail.com

muhammad said...

Salam Sejahtera,

Tuan, boleh share CEPIETSO(PCP) module?

muhd15061997@gmail.com

Terima Kasih.

Anonymous said...

Assalamualaikum tuan,

Saya Asyraf.
Terima kasih atas perkongsian pengalaman berkenaan. Saya bukan background chemical engineering tapi ingin menghadiri kursus ini, jika tak keberatan bolehkah tuan share module CEPIETSO PCP ini di email asyraf_amran@ymail.com sebagai persiapan saya.

Terima kasih

Anonymous said...

Salam Tuan,

Boleh tuan share tips persediaan sebelum join course CePIETSO ni? Ada nasihat yang boleh dikongsi kepada yang baru nak ambil kursus ni? Terima kasih.

aizat said...

assalamualaikum tuan, terima kasih mengenai pengalaman nya.
harap tuan dapat share modul dengan saya juga sebagai persediaan awal sebab saya akan masuk training pada mei 2022.

aizatnasir28@gmail.com

Anonymous said...

Salam,tuan saya akn ikuti kursus ini thn ini.boleh dptkan module atau apa² berkaitan kursus ni x.untk persediaan awal.

Anonymous said...

Salam tuan,saya bakal ikuti kursus ini thn ni.jadi boleh minta tuan kongsi module kursus ni ngan saya.email abdmuhaiminmd515@gmail.com

Mohammad Faizuddin Bin Mohammad Saleh said...

Assalamualaikum, tuan,

Saya faiz, saya berhasrat untuk mengambil training ini, tapi masih belum berkemampuan dari segi dana, insyallah dalam perancangan. saya banyak belajar dari youtube dan pengalaman pegawai yang dikenali, jika tidak keberatan boleh tuan emailkan kepada saya di (mohdfaizuddinbinmohdsaleh@gmail.com), berkenaan module training ini, agar saya dapat mengaplikasikan yang difahami dahulu, terimakasih tuan.

Judith SJM said...

Hello tuan. Terima kasih diatas prkongsian yang berguna. Saya bakal mengambil kursus tersebut pada bulan Ogos nanti. Harap tuan boleh share nota penting yang berkaitan. Email (sharonmasanil@yahoo.com). Terima kasih tuan :)

Anonymous said...

Saya masih belum dapat format tuan. Mohon email semula tuan terima kasih.

Anonymous said...

Saya zul masih belum dapat email. Mohon tuan email semula ke zulazfar686@gmail.com. terima kasih.

«Oldest ‹Older   201 – 235 of 235   Newer› Newest»