Sunday, July 7, 2019

Mencari Sinar Mentari (Bahagian 2)

Mencari Sinar Mentari (Bahagian 1)

June 2007,
Alor Seter, Kedah

"kringggggggggggggggggggggg"

Bunyi loceng bas membangunkan Amar dari lamunan jauhnya ke luar tingkap. Dia melihat jam ditangan. Ia sudah menunjukkan pukul 8.45 pagi. Ini bermakna sudah hampir 45 minit bas berlalu pergi setelah meninggalkan Stesen Bas Shabab Perdana. Setelah sampai di stesen bas itu pada pukul 5:30 pagi tadi, dia terus ke surau untuk bersolat. Dan kemudian bersarapan sehingga pukul 7.00 pagi dikedai berdekatan. Dia terpaksa menunggu sehingga jam 8.00 pagi kerana itulah bas paling awal yang akan membawanya pulang ke kampung.

Memang agak letih kerana terpaksa menunggu sehingga pukul 8.00 pagi, apatah lagi dia memang tidak tidur dalam bas express sepanjang perjalanan dari Kuala Lumpur ke Alor Setar. Namun dia tiada pilihan. Untuk naik teksi, agak mahal. Mahu suruh saudara mara datang mengambilnya, dia segan.

Kelihatan seorang wanita meluru ke hadapan.

"Encik, encik berhenti kat pokok tu"
           
           "Ya, baik-baik" Balas pemandu bas.

Selang beberapa saat selepas itu, bas berhenti betul-betul dihadapan sebuah pokok dan wanita tersebut menuruni tangga bas disusuli anak lelakinya. Berhati-hati dia membantu anaknya yang berusia lebih kurang 3 tahun menuruni tangga itu.

Bas bergerak. Udara segar pagi menerjah masuk ke dalam bas melalu tingkap yang dibuka. Disebelah kanannya terbentang indah sawah padi mengguning dan sebahagiannya sudah pun dituai. Amar tersenyum tatkala udara segar pagi dengan bau sawah padi membelai wajahnya. Dia rindukan keadaan itu, Ia mengingatkan zaman kanak-kanaknya. Sekali-sekala bunyi juat deruan enjin bas yang kedengaran dari bas. Maklumlan bas lama, tiada air-cond, malahan cermin tingkap masih seperti dia zaman 80-an.

"Eh, dah nak sampai" Detik hati amar.

Bas melewati jambatan merentasi Sungai Korok sebelum melencong sedikit ke kanan melepasi sebuah restoran. Dari jauh, Amar sudah dapat melihat pokok berhampiran sebuah kedai. Ia tempat kebiasaan bagi pemandu bas menurunkan penumpang di Pekan Air Hitam memandangkan tiada perhentian bus disitu.

Amar menekan loceng 200 meter sebelum tempat biasa bas berhenti. Teragak-agak dia kerana jika dia menekan terlalu awal, atau terlalu lewat, mungkin bas akan berhenti ditempat lain.

Bas berhenti sedikit melewati tempat kebiasaan. Amar mengambil beg galas dan beg jinjing menuruni tangga belakang bas. Pada masa yang sama sebuah keluarga menaiki bas dari tangga hadapan. Setalah bas berlalu pergi, Amar ,melintas keseberang jalan menuju selekoh ke jalan untuk pulang ke rumahnya.

Jarak dari selekoh itu ke rumahnya kira-kira 2 kilometer. Dia berkira-kira, mahu menelefon jiran agar memberitahu ibu untuk mengambilnya dengan motosikal atau dia berjalan sahaja seperti biasa dilakukannaya. Akhirnya, dia mengambil keputusan untuk berjalan sahaja. Ia juga kerana matahari masih belum terik.

Tatkala Amar berjalan, dia dikejutkan dengan sapaan seseorang.

"Assalamualaikum, baru sampai ka?"
           
             "Waalaikumusalam, Oh, Abang Mad. Ya baru sampai" Balas Amar.

"Ni balik dengan sapa? jom naik. Abang pun nak balik rumah ni"

              "A'ah,boleh" Jawab Amar.

" Jom lah naik"

Amar membonceng dibelakang motorsikal EX5 yang ditunggang oleh sepupunya itu dan beberapa minit kemudian mereka sampai dirumah.


********************************************************************************

"Mak, padi dan ambik dah?" 

        "Dah. Duit padi pun dah abis, bayaq padi, bayaq teraitor, bayaq hutang sana-sini, habis" Balas ibu Amar.

"Padi ok ka musim ni? Abang Mad cakap tadi banyak orang yang dapat kurang"


        "Memang pun, padi angin. Duit padi pun lepas hutang dan lebih sikit ja. Tunggu subsidi la nak belanja sebelum musim padi nanti." Jawab ibu Amar.

Kali ini balasan ibunya disertai keluhan yang Amar sememangnya mengerti. Orang mengerjakan sawah begitulah. Kadang-kadang menjadi, kadang tidak. Namun, hidup perlu diteruskan demi sesuap nasi dan membesarkan anak-anak.

Sejak bapanya meninggal dunia beberapa tahun lalu, sawah itulah menjadi punca pendapatan keluarganya. Ibunya memang sejak remaja lagi sudah biasa mengerjakan sawah jadi tiada rasa janggal untuk dia turun ke sawah setelah kematian suaminya. Cumanya, Amar kadang-kadang rasa bersalah kerana sepatutnya sebagai anak lelaki sulung, dialah yang perlu mengambil tanggungjawab menjaga ibu dan 4 orang adiknya yang lain. 

" Hang pi sambung mengaji la. Lagipun keputusan periksa hang baguih, ada peluang untuk hidup yang lebih baguih. Takkan hang nak jadi macam ni sampai bila-bila." Terngiang-ngiang lagi kata-kata ibunya tiga tahun yang lalu.

Alhamdulilah, nasiblah dia mendapat biassiswa kerajaan dan dia tidak perlu langsung bergantung kepada ibunya. Malah, kadang-kadang ada lebihan duit untuk diberikan kepada ibunya dan adik-adiknya untuk persekolahan mereka.


"Eh, Kamal, Hisyam & Farid mana mak?"

        "Dok tidoq lagi tu" Ujur ibunya.

"La dah pikui sepuluh dok tidoq lagi"

       " Depa kalau cuti memang bangkit lewat. Hang pi gerak depa sat. Ambil air sejuk jiruih sekali.
" Selorah ibunya.

" Siti ada balik mak?

        "Bulan lepas dia ada balik dua minggu. cuti sekolah."


Amar terus bangun menuju ke suatu sudut dimana menempatkan kelambu tidur adik-adiknya.

"Bangkit!!!Bangkit!!..malu kat lembu..lembu pun dah bangkit...hahaha"


*********************************************************************************

Mid Valley, Kuala Lumpur

"Sha, ko pilih majoring course pe hari tu?" Tanya Syira

          "First choice aku bioengin. Sebab banyak hafal subjek bio. Aku suka hafal" Ujur Aisha.

"Yeke? bukan ko bagitau aku kau tak suka menghafal.."

          "Dulu lain. Sekarang ni lain. Lagipun lebih baik menghafal dari aku ambik majoring engineering yang lain. Tak minat la"
       

            " Ha, ko pula pilih apa?"

" Comm...senior cakap senang sikit compare dengan majoring lain"

           "Maybe...anyway, semua benda kena usaha kot"

"Parent ko cakap apa dengan choice ko"

           "Ayah aku tak kisah, asal aku score je. Insya-Allah, kalo result aku baik nanti, ingat nak ja jadi lecturer kat situ"

"Insya-Allah, ko hebat...aku doakan impian ko."


Beberapa minit kemudian, kelibat Syahidah mula kelihatan. Hampir 15 minit mereka menunggu di restoran makanan segera KFC sementara menanti waktu tayangan filem terbaru incredible hulk yang akan bermula pukul 2:30 pm.

Sementalah Syahidah baru sampai, perbincangan mereka semakin rancak tentang pemilihan majoring kursus kejuruteraan. Mereka dan pelajar-pelajar sebaya mereka sudah mencongak-congak pemilihan majoring sejak beberapa bulan yang lepas

Modul pengajaran di Universiti ini agak berlainan. Setelah pelajar menghabiskan maksimum 2 tahun program matrikulasi, mereka memasuki kampus Utama. Di kampus Utama, pelajar akan melalui setahun pembelajaran subjek-subjek asas kejuruteraan yang merangkumi pelbagai bidang seperti lukisan kejuruteraan, programming, manufacturing workshop dan elektronik system sebelum boleh memilih majoring dihujung semesta kedua. Mereka hanya akan memulakan pengajian majoring kejuruteraan pada tahun kedua pengajian selama tiga tahun.

Dari satu sudut, ia bagus kerana pelajar-pelajar didedahkan dengan berbagai-bagai bidang kejuruteraan dan mereka boleh bidang mana yang sesuai dengan kemahiran dan kepandaian masing-nmasing. Namun, dari satu sudut, ia agak membuang masa kerana setelah mereka majoring, mereka tidak akan lagi menggunakan kebanyakan skill atau pengetahuan yang mereka belajar untuk pembelajaran seterusnya.

"Hey Korang, jom la...dah pukul dua" Ajak Syahidah.

        "Sha, sapa lagi yang ko kenal pilih bioengin macam ko" Tanya Syira

                  "Course ni banyak perempuan. Jadi memang aku kenal la banyak juga pilih" Ujur Aisha.

" Kalau lelaki, ada sapa yang ko kenal" Syira menyoal lagi.

          "Setahu aku Ahmad.. yang lain entahla...ko tahu kan aku bukan kenal sangat pun lelaki. Course ni memang tak banyak laki."

"Rugi la ko, tak dapat wusha laki" Usik Syahidah.

           "Eh, gatal la ko ni. Jomlah masuk wayang" Balas Aisha.

Mereka bertiga bangun dan terus berlalu pergi menuju ke panggung wayang yang akan bermula tidak lama lagi.

Mencari Sinar Mentari (Bahagian 3)


Relaxslah!!!
A Peacemaker
07 July 2019
12:26 am

Sunday, April 21, 2019

Masa Hadapan & Lampau

Melihat kehadapan,
Penuh harapan,
Digalas peranan,
Tanpa alasan.

Azam dihati,
Mahu berdikari,
Berjalan sendiri,
Biarpun mati,

Namun,

Belum pun bergerak,
Hati bergolak,
Risau onak,
Datang kelak.

Akhirnya,

Undur jua,
Tidak kemana,
Disitu juga,
Tidak ada apa-apa.

Menoleh belakang,
Kesal kekadang,
Hal berulang,
Yang dikenang.

Manusia biasa,
Silap sentiasa,
Perbetulkan ia,
Jangan sia-sia.

Saudara,
Saudari,

Hidup ini ujian,
Jangan takut masa hadapan,
Jangan sesal masa lalu,
Melangkah kehadapan dengan tenang,
Melihat kebelakang dengan pengajaran,
Allah sentiasa bersama kita,
Biarpun kadang kita terlupa akan Dia.


Relaxslah!!!
A Peacemaker
21 April 2019
11:47 pm

Saturday, December 29, 2018

Jejak Sejarah: Makam Sultan Muzaffar Shah 1

Assalamualaikum semua, 



Minggu lepas saya berkesempatan secara berseorangan menziarahi makam Sultan Muzaffar Shah 1, yang merupakan Sultan Kedah yang pertama. Ia terletak di Sungai Petani. Ini adalah makam rasmi yang disahkan walaupun pada saat tulisan ini ditulis, ada satu lagi Langgar atau Makam yang dijumpai di Kampung Bukit Berangan, Kuala Muda pada tahun ini dipercayai milik baginda. Di Makam yang dikenali sebagai Makam Diraja Kota Bukit Meriam ini dijumpai beberapa kubur lama yang salah satunya dipercayai milik Sultan Muzaffar Shah 1. Ini berdasarkan jenis batu nisan dan merujuk kepada buku sejarah kedah At-Tarikh Salasilah yang mencatatkan terdapat tiga orang sultan yang memerintah Kota Bukit Meriam iaitu Sultan Muzaffar Shah 1, Sultan Muadzam Shah dan Sultan Muhammad Shah dan ketiga-tiganya dikatakan dimakamkan di Langgar Kota Meriam.



Berbalik kepada makam rasmi tersebut, ia terletak tak jauh dari Tapak Arkeologi Sungai Batu. Namun agak mengecewakan kerana jalan masuk ke makam tidak diturap dan jalannya masih tanah merah dan berlopak-lopak. Agak risau ketika saya memandu dan agak perlu berhati-hati. Jika anda mahu datang ke sini dan tidak mahu menggunakan jalan tersebut, anda boleh guna jalan kampung yang berturap tetapi laluannya sedikit jauh dan kecil.




Makam ini menempatkan 5 makam didalamnya. Memandangkan tiada nama yang ditulis di makam, saya tak pasti yang mana satu makam  Sultan Muzaffar Syah 1. Namun kalau melihat kepada batu nisan, barangkali yang paling besar itu adalah makam Sultan Muzaffar Syah 1.



Baginda merupakan Sultan Kedah yang pertama. Nama asalnya ialah Maharaja Derbar  Raja II sebelum diubah kepada Sultan Muzaffar Shah 1 apabila memeluk Islam ditangan Sheikh Abdulah al-Qumairi. Memerintah Kedah dari tahun 1136m hingga 1179m. Jika dinilai, sejarah pengislaman Sultan Kedah ini jauh lebih awal dari sejarah kita yang mengatakan Islam datang ke Tanah Melayu dengan pengislaman Parameswara sekitar 1400m. Malah lebih awal dari batu bersurat Terengganu yang bertarikh dalam tahun 1300m. 

Anda yang berkelapangan, bolehlah datang melawat makam ini. Nasihat saya datang secara berkumpulan kerana kawasannya agak terpencil dan sunyi.


Relaxslah!!!
A Peacemaker
28 December 2018
10:40 pm

Sunday, September 9, 2018

Mencari Sinar Mentari (Bahagian 1)

Mei 2007,
Universiti Islam Malaysia, Sungai Pusu, Selangor


"That's it for today and for this semester. I hope you do well in your final exam and hope to see you again in the next course - Insya-Allah. Assalamualaikum." Kata-kata terakhir Prof Basiq.

"Waalaikumusalam, Prof. Thank you" Balas pelajar-pelajar secara beramai-ramai.

Kelas Prof Basiq baru sahaja berakhir sebentar tadi. Agak lega perasaan Amar kerana Prof Basiq membatalkan perbentangan kumpulan tentang Empayer Uthmaniyah. Jika tidak pastinya dialah yang akan membentangkan tajuk tersebut mewakili teman-temannya, Ahmad, Zaki, Rahim dan Sofi. Ini merupakan topik terakhir bagi subjek ini. Seperti rata-rata pelajar, mereka agak malu untuk ke hadapan. Malu kalau-kalau bahasa inggeris mereka gagal difahami oleh Prof Basiq. Amar pun bukan fasih sangat berbahasa inggeris tapi oleh kerana dia dianggap ketua kumpulan, maka terpaksalah dia mengalah. Kelas hari ini juga menandakan berakhirnya kelas Prof Basiq untuk subjek Muslim History and Civilization bagi semester ini. Amar memang gembira dengan kelas Prof Basiq. Jelas Professor yang berasal dari Iraq itu memang mahir dalam bidang ini dan sentiasa bersemangat bercerita tentang kegemilang Islam dan berharap agar generasi islam kini mampu mengembalikan semula kegemilangan tersebut.

"Amar, nanti ulangkaji sekali ya"

Tiba-tiba ada suara dibelakang memanggilnya. Dia berpaling.

       "Oh Din, boleh ja. Tapi minggu depanlah ya. Hari Isnin. Esok lusa aku nak rehat" Balasnya kepada Fakharudin.

" Aih, hujung minggu nak keluar dengan awek ke?"

        "Banyak la kau punya awek"

"Takkan marah kot. Relakslah...sini banyak tau bakal zaujah-zaujah yang cantik. Comey pulak tu. Takkan hang tak tertarik"

        "Hahah..yalah tu..ambik kat hang la semua tu". balas Amar sambil ketawa.
        "Bukan la. aku ada latihan belajar renang sabtu dan ahad" sambung Amar.

"Hebat la kau, nanti boleh ajar aku renang"

        "Doakan aku sehebat Ian Thorpe. lepas tu baru aku boleh ajar kau...hahaha" Gurau Amar


Usikan kawan baiknya itu menyerlahkan sifat Amar. Sifatnya yang pemalu dengan wanita membuatkan dia tidak pernah bercinta dengan mana-mana gadis. Walaupun pernah jatuh hati dengan wanita, sifat malunya menyebabkan segala-galanya tinggal angan-angan. Kerisauan untuk tidak diterima menyebabkan dia hanya memendam rasa sehinggalah orang yang disukainya menjadi milik orang lain. Tambahan pula, dia sangat komitted dengan pelajarannya, dan tidak mahu hal yang tidak penting ini kelak mengganggu pelajarannya.


Dia dan Fakharudin memang banyak kelas yang sama. Daripada enam subjek yang diambilnya, 4 daripadanya, dia satu kelas dengan Fakharudin. Mereka bukan sahaja sama kelas malah selalu duduk sebelah menyebelah di dalam kelas. Banyak tugasan kelas yang diselesaikan secara bersama. Amar selalu dianggap seorang lelaki yang tidak suka berkawan. Dia selalunya suka menyimpan dan jarang bercakap hal-hal peribadi. Tetapi dengan Fakharudin, dia mudah menerimanya sebagai sahabat yang boleh diajak berbicara. Mungkin karektor lelaki berasal dari subang ini membuatkan dia mudah untuk berbicara dan percaya yang hal-hal hidupnya tidak akan diberitahu kepada orang lain.

*********************************************************************************

Laungan azan pagi dari corong pembesar suara Kolej Farouk menyedarkan Amar.

" Astagfirullah hal azim. dah azan rupanya" sahutnya.

Jarang sekali Amar bangun ketika azan. Entah kenapa pagi ni dia tidak terjaga. Mungkin selesa berselimut di pagi hari yang sangat dingin dek kerana hujan yang turun semalaman. Mungkin juga kerana dia betul-betul keletihan selepas sepetang melakukan latihan renang di kompleks sukan. Apa pun alasan, ia bukanlah sebab untuk dia mengabaikan tabiat yang dia telah bentuk. Sejak beberapa bulan yang lalu, dia telah berjaya mengubah tabiat tidurnya dengan selalu bangun setengah jam sebelum subuh.

Dia segera mencapai tuala dan menuju ke bilik air. Selepas mandi dan berwuduk, terus semula ke bilik, bersiap-siap untuk ke surau. Selesai, dia bergegas ke surau untuk tidak mahu melepaskan ganjaran untuk sama-sama solat bersama imam memandangkan iqamat sudah dilaungkan oleh muazzim.

Surau yang boleh memuatkan seramai 40 orang itu terletak betul-betul ditengah-tengah Kolej Farouk. Surau ini terletak dibawah kantin kolej dan dikelilingi oleh blok-blok kediaman pelajar. Sangat strategik dalam mendidik pelajar-pelajar dalam menjadikan surau sebagai tempat berkumpul dan solat jemaah sebagai suatu kebiasaan. Selain daripada solat jemaah, ia sering menjadi tempat kumpulan-kumpulan tabligh berkumpul, tempat usrah bagi pelajar-pelajar membincangkan hal-hal agama dan semasa, tempat perbincangan pelajar dan berbagai-bagai lagi aktiviti-aktiviti lain. Alhamdulilah, ia tidak sunyi. Inilah yang membuatkan Amar sangat seronok untuk beranak di universiti ini. Hidupnya terisi. Jiwanya hidup dan segar.

Tidak sampai dua minit, Amar sudah sampai di surau dan terus bersolat bersama imam dan beberapa orang makmum yang lain.

*********************************************************************************

Pagi yang dingin. Hujan semalam menyebabkan udara menjadi lembap dan memandang kolej Aminah berada dikawasan bukit, permandangan kabus memang sesuatu yang biasa. Dengan rimbunan hijau pohon-pohon, udara pagi yang segar dan kicauan burung dan unggas, ia adalah pagi yang sangat sempurna yang tidak boleh dibiarkan berlalu. Amat rugi jika pagi yang begini dihabiskan dengan tidur, apatah lagi jika selepas solat subuh.

"Mira, Mira, bangunlah...kan semalam kau nak teman aku gi jogging" Ujur Aisha.

       "Itu semalam, mengantuk la. hang pi la sorang. ramai orang jogging pagi ni kot" Balas Mira sambil memusingkan badannya kesebelah kiri.

" Tak baik tau lepas Solat tidur balik..bangun la Mira, bangun la"

        "Apa hang nak takut, dah cerah la."

"Mana tahu nanti monyet kejar aku. Kau tahu kan sini banyak monyet"

         "Monyet tu kalu tengok hang, dia tak kacau. sebab hang comey. Dia senyum ja"

"Mira, Mira, jom la..kau kan kawan baik aku"

Mira mengalihkan badannya ke kiri untuk membelakangkan dirinya dari Aisha. Aisha tetap tidak berputus asa kerana tidak mungkin dia mahu berjoging berseorangan. Bukan perkara yang biasa dia lakukan. Malah, nak ke kantin dibawah kolej mereka pun, dia mahu diteman. Jika tidak Mira, dia akan mengajak Shira atau Syahidah. Tapi hari ini memandangkan hujung minggu, hanya Mira yang ada manakala Shira dan Syahidah pulang ke rumah meraka yang tidak jauh dari universiti.

Setelah beberapa minit, 

"Okay la, okay la..tapi setengah ja tau" Mira bingkas bangun dari katil, mencapai tuala dan bergegas ke bilik air.

          "Ha...macam tulah kawan, nanti aku belanja kau makan"

"Yalah..yalah…"

Sementara menunggu Mira, Aisha menyiapkan diri dengan pakaian yang sesuai. Beberapa minit kemudian, Mira kembali semula ke bilik, bersiap dengan pakaian jogging dan bersama-sama dengan Aisha turun ke bawah.

**********************************************************************************

Semasa mereka keluar dari bilik jam sudah menunujukkan pukul 7:00 pagi. Keadaan sudah cerah walaupun matahari masih belum memancarkan sinar mentarinya yang terik. Aisha dan Mira menuju ke taman rekreasi universiti yang mengambil masa 2 minit perjalanan dari kolej kediaman mereka. Taman itu memang cantik dan sesuai untuk senaman dan jogging. Selain mempunyai bahan-bahan atau tempat untuk melakukan aktiviti kecergasan, ia juga mempunyai trek jogging yang mengelillingi tasik buatan. Dengan berlatarbelakangkan bukit-bukau, ia memang menyediakan persekitaran pagi hari yang nyaman dan udara yang menyegarkan. Semasa Aisha dan Mira tiba, sudah ada beberapa orang pelajar yang sedang berjoging. Di tasik pula, ada 8 orang pelajar yang sedang membuat latihan rowing. Universiti ini memang terkenal dengan pasukan rowing walaupun ianya bukanlah sukan yang popular. Pasukan rowing mereka pernah menyertai pertandingan di luar negara dan membawa kejuaraan. Jadi, mereka bukan calang-calang. 

Di satu sudut yang lain, kelihatan sebuah kereta meletakkan kenderan di tempat letak kenderaan. Dengan berpakain sukan, dua orang lelaki turun dari kereta itu.

Tatkala Aisha dan Mira menuruni tangga untuk ke trek jogging, mereka terlihat lelaki-lelaki itu.

" Sha..Sha..tu kawan baik hang tu"

         "Sapa? Mana?..mana?"

"Tu...Ahmad"

         "Tak la baik sangat"
         "Aku kenal dia sebab bapa aku kenal bapa dia"

"Elok la tu...nanti senang la nak….."

         "Nak apa??"

"Mana tau kot-kot jodoh hang"

        "Kau ni..tak baik la cakap macam tu...aish merepek...jom la berjoging. Nanti dia Nampak pulak kita."

Aisha segera menuruni tangga dan diikuti oleh Mira. Malas dia mahu melayan usikan Mira. Memang dia mengenali Ahmad dan keluarganya. Bapa mereka sangat aktif dalam berpersatuan malah amat mengenali antara satu sama lain. Malah, Aisha pernah berkunjung ke rumah Ahmad sewaktu majlis perkahwinan abangnya tahun lepas. Pun begitu, dia tidak ada apa-apa perasaan terhadap Ahmad - hanya sekadar kawan seperti kawan-kawannya yang lain.

Selepas melakukan regangan dan berehat sebentar, mereka terus berjoging perlahan-lahan mengelilingi tasik. Mereka menghabiskan masa dua pusingan sebelum masing - masing mengambil keputusan untuk pulang. Bagi Aisha, ia sudah mencukupi. Setengah jam larian di pagi hari yang nyaman sudah cukup untuk merehatkan badan dan menyegarkan minda sebelum mereka berhempas pulas untuk peperiksaan akhir tahun minggu hadapan. Mira pula, walaupun sudah bersenam dan mengeluarkan peluh tapi nafsu tidurnya masih belum hilang. Sebaik sahaja sarapan pagi dan pulang ke bilik, dia terus terlelap di atas katil.

Selepas mandi, Aisha duduk di kerusi sambal merenung jauh ke luar jendela. Tiba-tiba, fikirannya melayang memikirkan tentang Ahmad.

Mencari Sinar Mentari (Bahagian 2)


Relaxslah!!!
A Peacemaker
09 September 2018
2:00 Pm

Sunday, August 5, 2018

Leaving The Old Place But The Memories Remain

Assalamualaikum,

After about 3 years stay in the Sri Merpati, it's eventually come to the end. I am leaving my current rented rooms and moving out to the new neighbourhood which is not far away from Sri Merpati. I am leaving to allow my roommate to bring his sister and her husband into the house. It's fair enough since many of the electronics items such as refrigerator and washing machine belong to him. Furthermore, I am still single-so it is not difficult decision to give away my place.

Through the 3 years, a lot of memories still remains. I am quite emotional man. I love the kindness of people of this area, their smiles though be barely know each other. I will never forget the place I used to eat and the musolla I used to pray. I will be one of the best neighbourhood I ever been.

Moving to the new place will definitely will bring new experiences. Though I will miss the old place, this new place has advantages. Firstly, unlike Sri Merpati, this landed house. Mean, I don't have climb the stairs as used to at Sri Merpati. It's not a big trouble but since my house at level 5, its most likely for me to go downstairs to often especially if I forgot something. Secondly, this new rented room quite close, approximately 1 km. Hopefully, I can make habit to pray at mosque - at least for fajr, maghrib and isyak.

I will definitely will miss the environment at old place - the kindness of people. the childrens playing on the yard, the sound of baby crying of nearby house. It's make my life alive. 

Hope a new place bring new fortunes and experiences. No matter what, embraces it and make every breath count.


A Peacemaker
05 August 2018
11:13 Pm

Monday, July 23, 2018

Do You Hold the Pain?

I read this article few days ago and I really like it.i posted it only important point and Just want to share with all of you.

“Look, you have pain, you don’t like it and you’re afraid of it, yet you hold onto it! You have to learn to let it go because you are not in control anyway.”

“Do I hold onto the pain?”

Can I do that I wondered.

“And it’s not just your own pain; you also have to feel the pain of others.”

“Mine is more than enough!” I declared, almost laughing. “More than enough!”

When you feel the pain of others it helps you to bear your own.”

“How?”

“Well, look what’s happening now. You’re telling me how you feel; don’t you
feel better having done that?”

“Yes, actually I do,” I said in deep thought.

“And as I listen to you, I feel calmer and I feel less pain. We benefit each other.”

“Do you feel pain too?”

“Everyone feels pain.”

“Life is so hard.”

“Oh, come on. Don’t forget that everything has two sides. For all the marvelous emotions that can fill our being there is also darker emotions. You can never appreciate beauty, truth or joy without having experienced their opposites. If we only experience beauty and happiness, we would be angels! But remember Almighty Allah says that the righteous human being is higher than the angels – so feel your pain, enjoy it and grow through it!”

I closed my eyes and let the waves of pain wash over me. I didn’t resist them. I waited. They passed. I opened my eyes. There was calmness.

“So what did you learn?” she asked.

“I survived it. It passed. Everything changes.”

“Yes, accept change and accept yourself. It’s the only way you can start to build.”

I felt stronger. The pain had edged its way into the background, and left me with a sense of clarity-- tranquility.

“Where did you learn all this?” I asked. “Is there a book I should read?” As if anything could be so easy.

“No,” she laughed. “Allah the Almighty puts His signs in the universe all around us. Anyone can see them and understand them, even if he can not read!

It is up to us to comprehend the messages He sends to us and learn from them, or situation is repeated situations until we understand. Our ability to do this depends on the state of our heart.

"If you look back at your life, and compare yourself in the past with how you are right now, you will surely see many changes and developments. You are not the same person you were ten years ago. Try to remember the signs you had along the way. Try to remember what guided you,” she explained.

I could remember.

Change is a part of life, don’t resist it. Learn to ride out whatever happens, and know that joy is contained in and around hardships.”

“Tell me about your life,” I asked her. “What was the changing point in your life?”

"There have been many really. I learned that helping others always brings about something positive.”

“Please explain.”

“Well, if someone comes to you with a problem that is counted as negative. Then you try to help them, comfort them, and support them then that is counted as positive.

“But won’t the negative of that person counteract your positive?”

“Remember what you've learned about Math at school? A negative and a positive make a what?”

“A positive!”

“Yes. And a positive and a negative make a positive, and a positive and a positive make a positive…

“Yes, only a negative and a negative make a negative,” I realized.

That’s why we should always return evil – a negative – with goodness – a positive, then the whole thing will transform into something positive. Isn’t life amazing?”


Just think about it.....

::Faisal
::6:07
::Tuesday, April



Sunday, November 19, 2017

Kembali Semula Ke UIA

Assalamualaikum, 

Minggu lepas, saya kembali semula buat pertama kali selepas tujuh tahun meninggalkan Taman Budi dan Ilmu ini. Saya datang bersama keluarga untuk Majlis Konvokesyen adik lelaki saya, yang berjaya menamatkan pengajian dalan bidang Biomedical Sciences.

Memandangkan hanya tinggal ibu sahaja sekarang, maka dapatlah saya masuk ke Majlis Konvokesyen UIA ke-33 bersama-sama dengan ibu. Dan rasa agak terharu saat menyanyikan kembali lagu UIA "Leading The Way"  sebelum majlis bermula.

Kedatangan saya ke sini, mengembalikan semula nostalgia lama. Sampai sekarang, peluang belajar dan menuntut ilmu di sini adalah kesempatan terbaik yang pernah lalui dalam hidup saya. Saya selalu anggap ia sebagai "turning point" dalam banyak perubahan dalam hidup saya. Alhamdulilah, syukur kepada Allah kerana mencampak saya ke sini suatu ketika dulu.

Jika anda pernah belajar di UIA, anda tentu faham apa yang saya rasa dan maksudkan. Pengalaman yang berbeza dari hidup sekarang. Panggilan "sisters" dan "brothers" adalah signature pelajar-pelajar UIA. Begitu juga dengan budaya memberi salam ketika berjumpa dengan pelajar-pelajar yang lain walaupun tidak dikenali (hanya lelaki kepada lelaki dan wanita kepada wanita sahaja).

Kesempatan berkawan dengan pelajar antarabangsa juga adalah satu perkara yang sangat saya hargai. Dari seorang yang gagap berbahasa inggeris, dek kerana selalu bercakap dengan pelajar asing, dari semasa ke semasa sehingga sekarang, bahasa inggeris saya menjadi lebih baik. Pergaulan ini membolehkan saya mengenali sikap-sikap bangsa lain yang sudah tentu berbeza sedikit daripada kita.

Semasa dan Selepas habis Majlis Konvokesyen, sempat saya tangkap beberapa gambar sekitar UIA, terutamanya di Kulliyyah of Engineering.











Sehingga sekarang, saya masih merindui zaman-zaman belajar di UIA dulu. Moga UIA terus maju, berkembangan dan terus melahirkan pelajar-pelajar yang berakhlak, berbudi dan berilmu.


Relaxlah!!!
19 Dec 2017
04:13 pm